Temubual Pengerusi Naza Group Datuk Wira SM Faisal Nasimuddin
Driving success for Naza brand (PART 1)
NST ada temubual dengan Datuk Wira SM Faisal Nasimuddin, Pengerusi Naza Group of Companies berkenaan keusahawanan, usahawan bumiputera dan syarikat NAZA.
Saya rasa penting untuk menterjemahkan artikel ini ke dalam Bahasa Melayu. Semua kredit pergi kepada NST, dan artikel ini penting bagi sesiapa yang berminat dengan keusahawanan dan agenda ekonomi bumiputera. Artikel ini akan dibahagikan kepada 3 bahagian agar lebih mudah bagi pembaca.Soalan: Di dalam tempoh lima tahun sebagai seorang usahawan muda, anda tidak hanya berjaya berjaya membina Naza World untuk menjadi satu jenama yang terkenal di peringkat antarabangsa, tetapi juga melibatkan diri dalam pelbagai perniagaan lain. Apakah faktor dan motivasi untuk kejayaan anda?
Jawapan : Keluarga saya sentiasa menjadi faktor penting yang menyumbang kepada kejayaan dan motivasi saya. Saya telah didedahkan kepada dunia perniagaan pada usia yang sangat muda. Arwah ayah telah memberikan saya banyak nasihat dan panduan supaya saya boleh memahami kerumitan dunia perniagaan terutamanya bagaimana mengurus firma dengan prinsip positif, termasuk kejujuran , etika , kesabaran , kerja keras , komitmen , bertanggungjawab, perancangan dan sentiasa memperbaiki diri pada pelbagai aspek.
1.Apabila ayah saya meninggal dunia, terdapat beberapa orang yang berfikir ia akan memberi kesan buruk kepada Naza. Walau bagaimanapun, ibu saya merupakan tulang belakang kepada perniagaan dan keluarga. Beliau lantik saya dan adik sebagai Pengerusi Kumpulan Naza, untuk memastikan kita kekal bersatu dan terus memenuhi wawasan ayah saya, Naza dan keluarga , dengan itu memastikan kejayaan Naza .Secara ringkas, kejayaan saya ialah kerana sentiasa meletakkan keluarga saya pertama. Keluarga adalah teras utama pencapaian Naza dan kejayaan.
2.Walau bagaimanapun, tanpa berkat Allah swt , semua ini tidak mungkin menjadi kenyataan. Saya berharap dan berdoa untuk keluarga saya , terutama bagi anak-anak saya , bahawa saya boleh menjadi contoh yang baik untuk mereka. Saya mahu mereka berjaya dengan bekerja keras dan penerapan prinsip-prinsip yang saya nyatakan sebelum ini .
3.Kami juga menyedari bahawa sumber manusia adalah salah satu faktor penting dalam sebuah perniagaan. Kami meyakinkan kakitangan bahawa Naza akan terus beroperasi dengan jayanya dan berkembang. Alhamdulillah , mereka mengekalkan kepercayaan mereka dalam syarikat ini dan bekerja tanpa mengenal penat lelah bersama-sama untuk Naza. Pekerja-pekerja yang setia berdiri dengan kepimpinan saya, adalah sebahagian daripada keluarga Naza. Mereka telah memberi sumbangan untuk memastikan kejayaan perniagaan kami.Kejayaan Naza adalah kejayaan mereka juga. Kita juga telah melantik beberapa profesional untuk bekerja dengan kami dan menggunakan kepakaran mereka dalam pelbagai bidang syarikat.
4.Selain daripada peranan saya sebagai Pengerusi Eksekutif Kumpulan Naza Group of Companies , saya juga memimpin syarikat-syarikat dalam Kumpulan Naza World .Saya menerima pakai pendekatan yang sama semasa mengendali perniagaan Naza World .Globalisasi dan Internet, khususnya media sosial, telah membawa banyak perubahan kepada bagaimana manusia berfikir dan mengakses pelbagai cara untuk menguruskan perniagaan. Saya percaya kepada konsep" Menerima Pakai dan Menyesuaikan Diri " ,menerima pakai perubahan positif dan menyesuaikan diri sendiri dan perniagaan kepada perubahan. Memandangkan dunia yang sentiasa berubah , saya cuba untuk mengikuti perkembangan semasa, memastikan bahawa saya juga celik teknologi . Ini merupakan satu lagi faktor utama untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan.
5.Saya juga didorong oleh bagaimana usaha saya telah membantu dan meningkatkan taraf hidup rakyat, tanpa mengira kedudukan ekonomi mereka. Ia adalah matlamat Naza World untuk meningkatkan kehidupan dan gaya hidup pelanggan kami selain menghasilkan pelbagai produk untuk memenuhi keperluan dan harapan pengguna di setiap peringkat ekonomi.
Driving Success For Naza Brand (PART 2) : Agenda Ekonomi Bumiputera
Soalan: Apakah pandangan dan visi anda berkenaan cara untuk membangunkan usahawan Bumiputera di Malaysia?
Jawapan:1.Usahawan Bumiputera perlu bersikap kompetitif , menggunakan peluang-peluang dan tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan. Ini harus menjadi objektif utama kami. Mentaliti ‘subsidi adalah hak kami’ akan memberi kesan negatif. Kita mesti berpisah daripada " Mentaliti Tongkat ". Bumiputera harus berusaha untuk membantu diri mereka sendiri.
2.Ia tidak dapat dinafikan bahawa walaupun usahawan Bumiputera mampu berniaga, mereka sering berhadapan dengan pelbagai cabaran yang boleh menjejaskan perniagaan mereka. Antaranya adalah persaingan dengan usahawan bukan Bumiputera, yang lebih bijak menggunakan sumber , terutama mempunyai kedudukan kewangan yang lebih baik, rantaian bekalan hebat dan pemilikan bahan-bahan mentah.
3.Saya amat berbangga kerana kini terdapat ramai usahawan Bumiputera dengan keupayaan dan potensi untuk pergi jauh. Mereka mempunyai keupayaan dan kepakaran , daya saing , motivasi dan kesanggupan untuk bekerja keras. Golongan ini perlu diberi bantuan yang sesuai supaya mereka boleh menjadi setanding dan mampu bersaing dengan syarikat-syarikat tempatan dan antarabangsa yang lain. Saya juga mendapati bahawa terdapat banyak syarikat-syarikat Bumiputera yang telah berjaya mengembangkan perniagaan mereka bukan sahaja dalam negara tetapi juga di peringkat antarabangsa .
4.Ini menunjukkan bahawa syarikat-syarikat Bumiputera mampu bersaing jika mereka fokus dan agresif dalam mencari peluang-peluang perniagaan. Kerajaan telah banyak membantu dan menyokong usahawan Bumiputera melalui pelbagai agensinya. Banyak bantuan telah disediakan dalam bentuk kewangan, bengkel latihan, nasihat dan infrastruktur.
5.Walau bagaimanapun, untuk maju dan meningkatkan prestasi perniagaan , sikap usahawan dan mentaliti juga penting. Perancangan, motivasi diri , ketekunan dan kerja keras juga faktor-faktor penting yang boleh menentukan kejayaan seseorang. Wawasan saya ialah untuk banyak lagi usahawan Bumiputera untuk berjaya dalam mengembangkan perniagaan mereka di peringkat antarabangsa. Saya percaya bahawa usahawan Bumiputera dapat meningkatkan bahagian mereka daripada pasaran domestik dalam pelbagai industri.
Soalan: Pada pendapat anda , bolehkah usahawan Bumiputera bersaing di pasaran tempatan dan kemudian berkembang di pasaran antarabangsa? Berdasarkan pengalaman anda , apa formula yang penting untuk mencapai matlamat ini ?
Jawapan:
1.Sudah tentu . Saya mempunyai keyakinan yang tinggi dalam usahawan Bumiputera. Ramai yang telah berjaya bersaing di dalam negara dan seterusnya di pasaran antarabangsa , dalam bidang masing-masing . Walau bagaimanapun, bilangan hanya segelintir . Tidak semua daripada mereka dapat terus berkembang disebabkan oleh halangan-halangan tertentu ; termasuk modal dan aliran tunai, rantaian bekalan , kurang kemahiran pemasaran serta daya saing berbanding dengan usahawan bukan Bumiputera yang mempunyai lebih banyak sumber. Tetapi saya yakin dengan adanya pelbagai bentuk bantuan daripada agensi-agensi kerajaan , ini boleh diatasi dalam tempoh beberapa tahun akan datang.2.Alhamdulillah , sebagai salah satu misi Naza, kita telah mencapai ini . Sebagai contoh, Naza World telah menembusi pasaran Vietnam melalui jenama Ducati sejak awal 2013 dan kini dalam proses mengembangkan jenamanya lagi di Kemboja dengan motosikal Naza. Oleh itu, untuk berjaya , usahawan perlu sentiasa proaktif dalam meneruskan usaha dalam mewujudkan peluang untuk mengembangkan perniagaan mereka ke tahap antarabangsa. Mereka mesti membuat anjakan paradigma dalam pelbagai aspek perniagaan termasuk strategi , pemasaran dan pembentukan rangkaian perniagaan, dan perlu bersedia untuk mengambil risiko dengan menjalani proses perancangan.
3.Walau bagaimanapun, saya mesti menekankan bahawa mengambil risiko tanpa perancangan yang betul harus dielakkan sama sekali. Pada Naza World, salah satu faktor yang kita menekankan sebelum menembusi negara tertentu adalah penyelidikan pasaran. Ini termasuk mengenal pasti keperluan pasaran dan permintaan, yang menawarkan produk-produk dikehendaki oleh pasaran dan sangat penting mengasimilasikan dan memahami budaya dan cara hidup penduduk di negara ini .
4.Sebagai contoh , untuk menembusi Kemboja , kami mengambil masa 24 bulan bagi memastikan perancangan yang betul , belajar, asimilasi dan pemahaman telah dilaksanakan. Alhamdulillah , sekarang kami juga di sedang mengembangkan sayap kami ke Laos dengan jenama Ferrari.
Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.